Ръст в продажбите на нови автомобили – барометър за покачване на стандарта на живот в България

18. юли 2024 | Reading Time: 1 Min

Всички следим ръста в цените и продажбите на жилища в България. Обаче, изненадващо се оказа, че има огромно покачване на покупката на нови автомобили в страната. Дали това означава, че българина рязко е забогатял или по скоро, че покачва изискванията си в начина си на живот?

Вижте в анализа на ТПА България.

Статистиката:

В последните години продажбите на нови автомобили в България отбелязват стабилен ръст, което може да бъде разгледано като индикатор за покачване на стандарта на живот в страната. За 2024 година статистическите данни показват, че броят на новозакупените автомобили е нараснал с приблизително 10% в сравнение с предходната година. Този тренд е обвързан с няколко ключови фактора, които отразяват икономическото състояние на населението и общата икономическа среда в страната.

Един от основните двигатели на увеличените продажби на нови автомобили е икономическият растеж, който България отбелязва в последните години. Според данни на Националния статистически институт (НСИ), брутният вътрешен продукт (БВП) на страната е нараснал с около 3.5% през 2023 година. Това увеличение се отразява пряко на доходите на домакинствата, което дава възможност за по-големи разходи и инвестиции в дълготрайни стоки, като автомобилите.

Съществено значение за нарастващите продажби на нови автомобили има и подобреното потребителско доверие. Населението се чувства по-сигурно в своите финансови перспективи, което се отразява на готовността да се правят по-големи покупки. Освен това, достъпът до различни финансови инструменти, като лизинг и автомобилни кредити, улеснява покупката на нови автомобили. Банковите институции и лизинговите компании предлагат гъвкави условия и конкурентни лихвени проценти, което стимулира потребителите да предпочитат нови автомобили пред употребявани такива.

 Покачване стандарта на живот може да бъде разгледан и през Биг Мак индексът.

Създаден от списание The Economist, той е популярен икономически индикатор, който сравнява цените на един и същ продукт (хамбургера Биг Мак) в различни страни. Този индекс често се използва за оценка на покупателната способност на различните валути и стандарта на живот в различни държави. В контекста на България, Биг Мак индексът за 2024 година показва, че цената на Биг Мак в страната е около 5.50 лева, което е съпоставимо с други страни от региона. Този индексни дава информация за относителната покупателна способност на българските потребители.

Въпреки че, цените на някои стоки и услуги могат да варират значително, фактът, че българските потребители могат да си позволят да купуват нови автомобили в увеличаващ се брой, подсказва за покачване на стандарта на живот.

          Не на последно място, нарастващата популярност на електрическите и хибридните автомобили също допринася за ръста на продажбите на нови автомобили.

България, подобно на много други страни, стимулира закупуването на екологично чисти превозни средства чрез различни данъчни облекчения и субсидии. Технологичния напредък в автомобилната индустрия, включително по-добрите характеристики и по-ниските разходи за поддръжка на новите модели, също играе важна роля.

Продажбите на нови автомобили в България през 2024 година са силен индикатор за покачване на стандарта на живот в страната. Увеличението на доходите, повишеното потребителско доверие, достъпните финансови инструменти и подкрепата на екологично чисти превозни средства допринасят за този положителен тренд.

Включването на Биг Мак индекса като сравнителен показател допълнително потвърждава, че българските потребители имат нарастваща покупателна способност, което отразява подобрените икономически условия в страната.

А ако имате нужда от въпроси или съвет, може да се свържете с нас, от TPA България:

TПА България:

+359 2 981 66 45/46/47

office@tpa-group.bg

ул. Г.С. Раковски; 128, ет.2

1000 София