Емоционалната интелигентност на работа – необходимост, принципи и стратегии

Емоционалната интелигентност на работа – необходимост, принципи и стратегии

Новини

Емоционалната интелигентност на работа – необходимост, принципи и стратегии

Бизнес светът до голяма степен е бил оформен около идеята, че логиката трябва да е преди емоциите. Днес обаче все повече се говори за емоционална интелигентност и много компании осъзнават ролята ѝ в бизнеса. Качества като съпричастност и чувствителност вече се разглеждат като силни страни. С нарастващото внедряване на изкуствения интелект, емоционалната интелигентност става още по-необходима. Технологиите не могат да заместят човешката способност за разбиране и емпатия. Емоционалната интелигентност е фактор, който може да направи разликата между успешен и неуспешен собственик на бизнес.

 

“Виждам ползите от емоционалната интелигентност всеки ден в работата си с ръководители и екипи. По време на кариерата си като терапевт научих, че много от междуличностните умения, които използваме, за да укрепим личните си взаимоотношения, са същите умения, необходими за постигане на успех на работното място.”

Роберта Мур – лицензиран психотерапевт и треньор на ръководители 

 

Какво е емоционална интелигентност?

 

През 1990 година, психолозите Петър Саловея и Джон Майер формулират първата научна дефиниция на емоционалната интелигентност. Те я описват като способността на индивидите да разпознават, разбират и регулират своите емоции и тези на другите, което е основа за ефективно функциониране в социалния контекст. Те разработват и тест за измерване на емоционалната интелигентност, наречен MSCEIT (Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test). Това предизвиква интереса на по-големите корпорации, които се интересуват от наемането и задържането на най-добрите таланти. 

 

Днес вече е трудно да се намери водеща компания, която да не е ангажирана с темата за емоционалната интелигентност. Директори и мениджъри виждат, че тя помага за намаляване на конфликти, стимулира мотивацията и повишава продуктивността. 

 

Принципи на емоционална интелигентност като собственик на бизнес

 

  • Самосъзнание

Като ръководител, вие сте модел за поведение за вашия екип. Когато демонстрирате самосъзнание и контролирате емоциите си, вие учите екипа да прави същото. Направете равносметка как се чувствате и реагирате на определени стресови фактори през деня. За да разберете емоциите на другите, първо трябва да сте в хармония със себе си.

 

  • Комуникация

Добрата комуникация е основата на всяка успешна лидерска роля. Това включва както предаване на информация, така и умение да се слуша активно и да се реагира на време. Трудните разговори и конфликтите са част от работата на всеки бизнес. Добрият ръководител умее да решава проблеми ефективно, рационално и спокойно. 

 

  • Доверие 

Когато хората усещат, че могат да се доверят на лидера си, те са по-ангажирани и проявяват по-голяма отдаденост. Важно е да бъдете честни и прозрачни и да показвате уважение и емпатия към хората, с които работите. 

 

  • Мотивация

Ръководителите с висока емоционална интелигентност умеят да мотивират екипа си, като създават положителна и вдъхновяваща работна атмосфера. Те са способни да разпознават индивидуалните нужди и да ги съчетават с целите на организацията. Това помага на екипа да се чувства ангажиран и мотивиран да постига резултати.

 

Стратегии за прилагане на емоционална интелигентност

 

  • Редовни срещи 1 на 1: Организирайте редовни индивидуални срещи с членовете на екипа, за да разберете техните лични и професионални нужди, емоционално състояние и източниците на стрес.

 

  • Обучения: Осигурете възможности за обучение и развитие на емоционалната интелигентност за всички членове на екипа, включително за вас самите. Това може да включва тренировки, семинари и ролеви игри.

 

  • Обратна връзка с грижа: Когато давате обратна връзка на служители, фокусирайте се върху конструктивния подход, като същевременно демонстрирате разбиране и подкрепа за техните усилия.

 

Емоционалната интелигентност е важен елемент за успешното ръководство. Чрез самосъзнание, самоконтрол, мотивация, емпатия и социални умения, ръководителите могат ефективно да комуникират, разрешават конфликти и изграждат доверие в екипа си. Въпреки напредъка в технологиите, емоционалната интелигентност остава решаваща за успешното управление и дългосрочния успех на организациите.

 

 

 

TПА България:

+359 2 981 66 45/46/47

office@tpa-group.bg

ул. Г.С. Раковски 128, ет.2

1000 София

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.