Харчат ли българите по-разумно?

8. май 2024 | Reading Time: 1 Min

Спрямо 2023 г., българинът е изхарчил с до 20% по-разумно своите финанси по време на коледните и великденските празници.

Това обнадеждаващо развитие за икономиката на България и за финансовото благополучие на гражданите.

Намаляването през януари може да бъде резултат от по-разумно управление на финансите по време на празниците, както и от по-доброто осъзнаване на финансовите рискове от страна на потребителите.

Това може да бъде индикация за подобряване на финансовата грамотност сред населението, което е ключов фактор за предотвратяване на задлъжнялостта и финансовите затруднения. Все по-голямото осъзнаване на важността на разумното планиране на бюджета и избягването на прекомерни разходи може да допринесе за по-устойчиви и здрави финансови практики сред населението.

 

Каква е тенденцията?

„Не наблюдаваме сериозни финансови сътресения около предстоящите великденски празници. Не очакваме бум на просрочени задължения и през следващите месеци“, заяви Лилия Димитрова, зам.-председател на Асоциацията по вземанията.

„Важно е обаче да се продължи с усилията за повишаване на финансовата грамотност и за насърчаване на отговорното потребителско поведение, за да се поддържа този положителен тренд в бъдеще.“

Българите обръщат повече внимание на стойността на продуктите и услугите, като търсят по-изгодни и практични варианти за покупка. Свидетели сме и на увеличен интерес към продукти и услуги, които предлагат по-добро отношение цена-качество, както и към алтернативни методи за пестене и инвестиране.

Пример за това е насочването към домашни продукти и местно производство. След пандемията през 2020 г. българите се стараят да насърчават малкия бизнес и да допринесат в изграждането на локални търговски мрежи, предлагащи свежи продукти.

 

Правилно бюджетиране

Навлизането в празничния сезон с планиран бюджет и наличието на допълнителни приходи като допълнителни бонуси представлява зряла стратегия за избягване на задлъжнялостта.

Важно е да се подчертае също, че дори младите потребители до 28 г., които обикновено са по-изложени на финансови рискове, поради по-малката си опитност, харчат по-предпазливо. Проучването сочи, че социалните мрежи все по-често залагат на съдържание, обвързано с пестене, и т.нар. cash stuffing (спестяване на % пари в брой спрямо нуждите), който учи българите как да разпределят правилно доходите според възможностите си.

В началото на тази година НСИ стартира ново проучване, имащо за цел да анализира тенденциите в покупките на българското семейство. Към април 2024 г. то е заключило, че разходите за хранителни продукти са се увеличили с 10%, докато тези за облекло и нехранителни стоки – едва с 3%.

 

Правенето на мъдри финансови избори включва внимателно обмисляне на навици ни като потребители и приоритизиране на новите разходи. Това включва щателно планиране на бюджета, обмисляне на основните покупки и търсене на опции, ориентирани към устойчивост и значимост. Чрез съзнателно потребление и разумно финансово планиране можем не само да постигнем финансовите си цели, но и да култивираме по-пълноценен начин на живот.

 

Ако имате нужда от счетоводни или юридически услуги, ние сме насреща.

Контакт ТПА България:

+359 2 981 66 45/46/47
office@tpa-group.bg

ул. „Г.С. Раковски“ 128, ет.2
1000 София